Adevărul despre gripa porcină. Îl spunem și publicului?

3 Noiembrie 2009

Ura, s-a întors gripa porcină și putem să fim din nou panicarzi și apocaliptici. La urma urmei, ce poate fi mai bun pentru tiraje și audiențe decât o spaimă sănătoasă (sic)?

Acuma, eu poate că greșesc, pentru că nu citesc toată presa și e posibil să-mi fi scăpat — dar n-am văzut prea multe articole despre gripa porcină care să explice de fapt care-i faza cu gripa porcină.

Și anume că, oricât de porcină ar fi ea, este, totuși, doar o gripă. Adică dacă o iei nu înseamnă neapărat că și mori, cel puțin nu într-o măsură mai mare decât la alte tipuri de gripă. Ceea ce e nașpa la gripa asta e că e nouă, așa că organismul uman nu prea se poate apăra de ea și ca urmare este foarte contagioasă. Dar nu e neapărat foarte severă. Se manifestă mai crunt sau mai blând, în funcție de organism. Iar organismele deja slăbite din diverse cauze sunt, cum e și normal, mai vulnerabile.

Dar nu, noi tre’ să băgăm spaima în oameni, să relatăm cu gravitate fiecare nou caz. Adesea, fără să ne mai obosim să furnizăm și informații care să evite panica inutilă în rândul publicului. Iar autoritățile, inclusiv cele medicale, nu sunt mai breze. În loc să le spunem  părinților să țină copiii acasă dacă au simptome (cum fac americanii după ce s-au prins că gripa asta nu e așa ucigașă cum se credea), noi închidem școli. Facem ca trenu’n gară pentru 40 de cazuri de turiști infectați (de o formă ușoară) și anunțăm că au fost prompt izolați, de parcă ar avea Ebola. Avem o grămadă de medici ignoranți sau inconștienți sau și una și alta, din categoria ălora care refuză să consulte pacienți infectați cu HIV ca să nu se contamineze prin aer, iar ăștia înțeleg din H1N1 cam tot atâta cât înțelege orice cetățean neinformat. Nu am ocazia să urmăresc emisiunile de știri televizate (de fapt, aș putea s-o fac pe net, iar adevărul e că n-am chef), însă mi-e groază să mă gândesc câte sincroane se vor fi făcut cu reporteri agitați care transmit frenetic din fața spitalelor.

Ce ar fi corect să se întâmple, între altele, pentru ca publicul să fie, totuși, informat corect:

- Atunci când un secretar de stat din Ministerul Sănătății declară presei că vom avea cazuri letale de gripă porcină și în România, respectivul să explice — iar presa să consemneze — că gripa obișnuită provoacă și ea cazuri letale din când în când. Că nu e nimic ieșit din comun și că asta nu înseamnă că gripa porcină e mai ucigașă ca alte gripe.

- Când același secretar de stat, în gura căruia se uită toată lumea, spune că “virusul este agresiv”, să explice ce înseamnă asta, dacă asta îl deosebește de alți viruși și dacă asta îl face mai periculos. Dacă nu, să se abțină de la astfel de exprimări.

- Presa să ceară unor astfel de persoane cu autoritate de specialiști să explice mai bine ce vor să spună.

- Când jurnaliștii scriu că deja gripa porcină “face ravagii printre americani”, să explice ce înseamnă asta, astfel ca bieții oameni care încearcă să se informeze să nu înțeleagă că americanii ar muri pe capete. De fapt, asemenea expresii nu se prea folosesc, iar atunci când se folosesc trebuie să fie foarte clar ce vrem să spunem cu ele — asta e o regulă jurnalistică de bun simț.

- Atunci când scriem că H1N1 “a infectat cei mai mulți oameni de când a apărut, din primăvară” și că bilanțul morților a trecut de 1.000 în Statele Unite, trebuie să ne dăm cu capul de pereți și să ne tragem un șut în fund, în cel mai bun caz. Asta pentru că “a infectat cei mai mulți oameni” e o exprimare total paralelă cu logica (mai mulți decât ce?), pe lângă faptul că e falsă. Și pentru că, atunci când dăm o cifră, trebuie să o punem în context. Să spunem, de exemplu, că gripa obișnuită sau cum o mai fi ea este legată de moartea a 36.000 de persoane, anual, în SUA. Ceea ce face ca gripa porcină să pară o adiere de vânt, în comparație.

- Știrile despre gripa porcină ar trebui să conțină, pe cât posibil, informații de context legate de simptome, modalitățile de prevenire și modul de acțiune în cazul în care cineva crede că ar fi luat boala. Aceste informații trebuie redate/redactate pe un ton neutru, calm, fără nuanțe grave și panicarde.

NB: E posibil ca unele articole să fi informat corect (cu alte cuvinte, complet și fără nuanțe apocaliptice). Ar fi foarte bine. Dar oamenii nu citesc doar unele articole. Observațiile de mai sus sunt generale, iar cei cărora nu li se aplică sunt de apreciat. Să fie, cum s-ar zice, sănătoși.

Comentarii

38 comentarii la “Adevărul despre gripa porcină. Îl spunem și publicului?”

  1. Tiribonflax: 3 Noiembrie 2009 11:28 am

    io nu jtiu ce presă românească ai citit, da’ streinu cercel a explicat până acum de zeci de ori tot ceea ce zici tu că ar fi trebuit să explice. a făcut turnee pe la televiziuni în ultimele săptămâni şi a vorbit despre toate astea. din fericire românii îşi iau majoritatea informaţiilor de la tv. anul ăsta mai mult ca oricând, probabil.

    asta pentru că în ziare, în schimb, filtrul înţelegerii ziaristului şi cel a numărului de semne în care trebuie să se încadreze a făcut să ajungă la public doar informaţiile senzaţionale, din nişte motive pe care sunt convinsă că nu trebuie să le detaliez.

    streinu cercel are grijă să spună de fiecare dată tot ce e mai echilibrat despre gripa asta, mi se pare o greşeală să-l învinovăţim atât de tare. da, ministerul ca institutţie ar fi trebuit să profite de acalmia din vară şi să facă nişte campanii de informare în perioadă de pace. ar fi trebuit ca la începutul şcolii să se facă o campanie agresivă printre elevi şi părinţii lor. dar faptul că lucrurile astea nu s-au făcut nu sunt vina lui streinu cercel. nu a fost nici ministru şi nici specialist in comunicare. plus că are în grijă nu doar AH1N1, ci şi alte chestii gen HPV and stuff.

  2. Andi: 3 Noiembrie 2009 12:48 pm

    Sper sa retransmita cat mai multa lume acest articol/felicitari.

    (lol the security word la mine este ”pat”, sper sa nu ma ia gripa :))

  3. Corina: 3 Noiembrie 2009 12:49 pm

    Just. Corect. De bun simt.

    Dar nu ai cu cine, mai. NU-AI-CU-CINE. Deocamdata.

    P.S. Pe cand un come-back in profesorat, domnule profesor? Sesizez un dor, mama-mama!

    :)

  4. Alin: 3 Noiembrie 2009 1:12 pm

    Sunt foarte de acord cu ce ai scris.

  5. elina: 3 Noiembrie 2009 1:59 pm

    In sfarsit un om care reactioneaza normal. RealitateaTV a transformat totul in festivalul gripei porcine, iar Streinu-Cercel e purtatorul de cuvant al panicii. Incredibil! Sunt de acord ca trebuie pusa in garda populatia, dar cred ca ar trebui, totusi, sa se puna accent pe preventie. Televiziunile si-au facut un obicei, tocmai pentru ca populatia urmareste jurnalele de stiri, din a relua episodul Orson Welles, 30 octombrie 1938. Orice poate deveni “Razboiul lumilor”.

  6. droid04: 3 Noiembrie 2009 4:24 pm

    Este adevarat ca presa exagereaza orice subiect. Asta nu inseamna insa ca nu trebuie sa luam in considerare foarte serios ca aceasta gripa sa devina o pandemie. Putem sa stam si sa filozofam cat doriti despre “adevarul” privind gripa porcina. Poanta este ca in timp ce Romania filozofeaza privind realitatea si adevarul, statele cu capul pe umeri si-au comandat din Iunie-Iulie dozele de vaccin necesare. Ei le au, noi nu. Mai mult ma bucur ca o sa le avem si noi pe ale noastre, din productie proprie. Dar asta in viitor pentru ca acum stam si ne uitam.
    Deci cine vrea sa fie prima victima moarta din Romania din cauza acestei gripe banale sa ridice mana sus :)
    Aaaa.. si desigur ca ar trebui sa moara cateva mii de romani pana sa realizam ca este o chestie serioasa nu ? Pana pe la vreo 1.000 de morti este doar zarva jurnalistica.
    Voi nu stiti zicala “Better safe than sorry” ? Vreti traducere ?

  7. Duduveche: 3 Noiembrie 2009 4:40 pm

    Unii au zis ca este exagerata cifra.
    Ba nu, e OK - ca e vorba de un continent si e vorba de cei deficitari la capitolul imunitate: copii prematuri, saraci, alcoolici, batrini, sidosi, cancerosi…
    Toti astia mor de fapt de complicatiile de la gripa.
    Si deci intr-adevar Streinu a debitat aberatii cu cei “20.000″ ai lui.

  8. Duduveche: 3 Noiembrie 2009 4:47 pm

    De ce nu se vorbeste de miile de vaci infectate cu tuberculoza? Al caror lapte il beau copiii de tarani.

  9. ana: 3 Noiembrie 2009 5:05 pm

    Chapeau !!!
    Cu ghilimele , din blogosfera :
    “In fiecare buletin de stiri ni se arata accidente de circulatie.
    Masini zdrobite , cadavre acoperite c-o patura (sau nu) , motoare zburate in camp , si familii jelindu-si mortii.
    Imaginile sunt intotdeuna cutremuratoare.
    In statisticile politiei ar fi cam 3000 de morti anual.8-9 in fiecare zi , ca si medie. Referitor la acest aspect nu se isterizeaza nici masele , si nici mass-media !!!
    De ce?
    Pt ca e deja “fumat” subiectul. Pt ca nu mai trezeste emotii creatoare de audiente. Cand a fost adusa in discutie aviara “niste unii” au facut averi de pe urma dezinfectiilor stupide si scump platite de contribuabilul isterizat.

    Cata lume a murit de gripa aviara??? In nici un caz cati mor in accidente rutiere!

    Acum au adus in atentie gripa porcina! Hai sa nu repet cifrele cu mortii de pe sosele…
    Sa o iau altfel.Cati oameni se imbolnavesc de hepatita , de hiv , sau diverse forme de cancer?
    Aproape toti astia isi cumpara medicamentele pe banii lor, ca statul nu are bani sa ii trateze.
    Baga babele in sperieti , ii manipuleaza inspre isteria publica , anuntand ca pentru infricosatoarea gripa nu exista vaccin.
    Oricum tindem sa devenim un popor de ipohondri.Mai ales segmentul 50+ …

    Da-o mai nene in spirtul ei de gripa.
    Hai sa o luam militareste.Daca stii ca vine inamicul sa te atace , nu iesi in piata publica , si incepi sa te frasuiesti cu toti ai tai , ca o sa muriti.
    Aduni oamenii tai de nadejde si incerci sa concepi o strategie de aparare. Din ceea ce ai !!! NU DIN CEEA CE TI-AR TREBUI !!!
    Asa si cu nenorocita de gripa. NU arati oamenilor tot ce-ti lipseste.
    Ci ii inveti cum sa se apere.
    Cu ce?
    Cu ceea ce au deja la indemana. Cu propria lor imunitate!
    Aia care nu este nici in posesia guvernului , si nici a mass mediei.
    Imunitatea aia care daca e la cote maxime nu lasa sa se prinda de tine nici mama gripei.Aminteste-le acest aspect !!
    Invata-i sa manance sanatos , invata-i care sunt beneviciile vitaminei C si ale antioxidantilor. Vorbeste-le despre beneficiile mineralelor si vitaminelor.

    Propavaduieste un stil de viata sanatos.
    Invata-i elementele esentiale ale unei nutritii echilibrate.
    Ar fi cu mult mai ieftin. Si mult mai eficient.

    In loc sa te joci cu mintile lor de plastilina , mai bine invata-i sa se apere.
    Asta daca vreti , tu minister al sanatatii , sau voi mass-media, sa faceti ceva concret pt oamenii despre care spuneti ca “va pasa” ! “

  10. cosmo: 3 Noiembrie 2009 5:25 pm

    in mare parte de acord, dar problema e ca la gripa obisnuita exista un sablon, mor cei cu sistem imunitar slabit, in special cei batrani sau copii f mici.
    la gripa porcina mor oameni care se pare ca nu aveau probleme de sanatate.

  11. bradutz: 3 Noiembrie 2009 5:26 pm

    droid04: Nu zice nimeni să tratăm problema cu ușurință, să nu luăm în considerare pericolul. Eu vorbeam de o stare de panică și nesiguranță creată aiurea. Nu era vorba de “filozofări” pe tema gripei, ci de o serie de observații la obiect legate de modul în care mass media și autoritățile reacționează. Vorbesc de “adevăr” pentru că impresia mea e că oamenii sunt slab informați.

    Ca să fie clar: Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat deja de ceva vreme gripa porcină ca fiind o pandemie (adică o epidemie care cuprinde zone geografice întinse).

    De altfel, OMS a ridicat nivelul global de alertă pandemică la 6 (nivelul maxim), însă a precizat în repetate rânduri că nivelul de alertă nu se referă la gravitatea bolii, ci la răspândirea ei.

    Și tot ca să fie clar: probleme cu vaccinul au fost și în alte părți, inclusiv în SUA, pentru că a durat cam juma’ de an să fie produs, iar companiile farmaceutice nu au reușit să livreze destule doze în timp util. În SUA există încă, la ora asta, discuții legate de eficiența vaccinului la copii (nu e foarte clar dacă aceștia au nevoie de o doză sau de două).

  12. cosmo: 3 Noiembrie 2009 5:32 pm

    pt Duduvech: din ce stiu eu tuberculoza nu se transmite prin lapte, decat daca este nefiert !!!

  13. Mda: 3 Noiembrie 2009 6:00 pm

    “What are seasonal flu-related deaths?
    Seasonal flu-related deaths are deaths that occur in people for whom seasonal influenza infection was likely a contributor to the cause of death, but not necessarily the primary cause of death.”

    Ca “regula jurnalistica de bun simt” se inscrie si sa recunosti ca nu intelegi limba engleza sau ca citesti din 3 in 14. Pentru ca din paragraful de mai sus poti sa tragi urmatoarea concluzie: oamenii care mor din cauza gripei “obisnuite” o fac din cauza ca AVEAU DEJA ALTE PROBLEME DE SANATATE, IAR GRIPA LE-A PUS CAPAC (scris cu Bold ca sa atrag atentia si exprimat mai neaos ca sa inteleaga oricine)…

    Ori gripa numita “noua” se pare ca afecteaza IN PRINCIPAL TINERII. Care de obicei ar trebui sa fie in medie niste oameni cu o sanatate destul de buna si nu ar trebui sa MOARA de la o gripa. De aici caracterul deosebit al bolii. Faptul ca 1000 de americani au murit de aceasta boala pana acum, chiar si VARA, ar trebui sa spuna ceva. Cui face jurnalism adevarat. Poate.

  14. bradutz: 3 Noiembrie 2009 6:03 pm

    @ Tiribonflax: Scuze că am aprobat mai târziu mesajul tău, se ascunsese pe undeva prin administrare și pur și simplu nu l-am văzut mai devreme.

    Nu mă îndoiesc că ai dreptate, deși am discutat cu niște oameni care nu-și explicau atitudinea lui Streinu Cercel, respectiv unele dintre declarațiile lui, mai ales cele referitoare la avalanșa de morți care ar urma.

    Eu m-am referit punctual la niște afirmații de-ale lui din presă, dar desigur că e posibil ca ele să fi fost trunchiate, scoase din context. Adesea, jurnaliștii nu s-au obosit să ofere minime informații de clarificare. De exemplu, într-un articol de pe HotNews apare această frază:

    “Adrian Streinu-Cercel: Exista un document al UE in care se specifica ca se pot inregistra intre 40.000 si 220.000 de decese, s-a luat in calcul infectia cu virusul AH1N1″

    Nu aflăm de nicăieri despre ce document e vorba, unde se pot înregistra decesele respective (în România? În Europa? La nivel global?) și dacă ele vor fi provocate exclusiv de virusul respectiv. E drept, era un articol de tip “live text”, dar precizările puteau fi aduse ulterior. Nu știu dacă datele au fost furnizate de secretarul de stat sau nu.

    În plus, eu nu mă leg numai de declarații, ci și de măsurile hotărâte de autorități. Să închizi o școală pentru trei cazuri în clase diferite? Nu-i mai bine să-i trimiți pe copiii ăia acasă și să vezi ce se întâmplă în continuare, în loc să isterizezi părinții și să dai peste cap tot fluxul de învățământ?

  15. bradutz: 3 Noiembrie 2009 6:34 pm

    @ Mda: Dacă citeai cu atenție, vedeai că am scris că “gripa obișnuită (…) este legată de moartea a 36.000 de persoane, anual”, nu că provoacă neapărat aceste morți. Asta pentru că citisem și eu cu atenție fragmentul pe care îl citezi și pentru că înțeleg limba engleză. :).

    În rest, tu faci o confuzie, însă n-o să mă grăbesc s-o pun pe seama faptului că citești pe sărite sau că nu înțelegi engleza. Probabil că ești doar prost documentat. Scrii că se pare că noua gripă afectează în principal tinerii. Dar în acest caz e vorba de contaminări, nu de decese, nici măcar de cazurile grave. E drept că adulții cu vârste între 25 și 64 de ani sunt considerați a fi mai expuși (după un studiu făcut în Australia și Noua Zeelandă) și că vârsta medie a celor decedați în SUA este 26 de ani — dar media de vârstă nu e neapărat un indiciu că majoritatea are această vârstă.

    De fapt, și H1N1, la fel ca alți viruși gripali, afectează persoanele deja vulnerabile. Cum ar fi gravidele, persoanele cu obezitate mare, or cei suferinzi de afecțiuni pulmonare, între care astmul.

    Un studiu efectuat în 24 de state americane a relevat că cei mai mulți dintre cei spitalizați cu gripă porcină (73% dintre cei internați și 68% dintre pacienții care au decedat) aveau cel puțin o boală care îi făcea vulnerabili (cel mai des, astm).

    Pentru detalii, poți consulta acest articol de pe blogul de sănătate al WSJ.

  16. Mda: 3 Noiembrie 2009 6:46 pm

    @bradut

    Sa fie clar, nu sunt nici jurnalist, nici medic, asa ca “sa ma documentez” depaseste cam pe departe domeniul meu de activitate. :)

    Din pacate sunt limitat si eu la “sinteze” de genul exemplelor pe care le dai si tu, pe care le aflu, ghici de unde, de pe Internet. Normal pana aici.

    Apoi, intervine frumoasa sau saraca limba romana, care permite tot felul de interpretari. Daca ti-as spune ca in “lectia” pe care ai incercat sa mi-o dai, te-ai contrazis singur in 2 fraze consecutive? Nu stiu ce varsta ai, dar 26 de ani se inscrie inca in categoria tinerilor. Deci cei care dupa ce sunt contaminati, mor. In medie… :)

  17. bradutz: 3 Noiembrie 2009 6:53 pm

    @ cosmo: cum spuneam și mai sus, și la gripa porcină mor cei cu sistemul imunitar slăbit.

  18. bradutz: 3 Noiembrie 2009 7:12 pm

    @ Mda: am încercat doar să-ți explic niște lucruri, nu neapărat să-ți dau o lecție. Așa cum nu vreau neapărat să-ți dau o lecție dacă te trimit la DEX Online și livrez o definiție de acolo:

    DOCUMENTÁ, documentez, vb. I. Refl. A se informa amănunțit și temeinic (pe bază de documente). ♦ Tranz. A dovedi, a susține ceva pe bază de documente. – Din fr. documenter.

    Dacă preferi, însă, rectific: nu voiam să spun că trebuie să faci muncă de jurnalist sau de medic, ci că, poate, ar fi bine să te informezi înainte să te repezi să critici. Dar ăsta e un păcat universal, cred că și eu mai cad uneori în capcana asta :).

    În rest, știu la ce te referi când spui că mă contrazic mai sus, însă îndrăznesc să nu fiu de acord. Ți-am dat dreptate cu faptul că tinerii par a fi mai vulnerabili, dar am atras atenția asupra faptului că 1) totuși, e vorba de oameni care deja au un teren slăbit din cauza unei alte boli, așa cum se întâmplă și în cazurile grave provocate de virușii gripali mai vechi; 2) chiar dacă media de vârstă a celor decedați e, potrivit unui studiu, 26 de ani, media nu reflectă neapărat vârsta majorității (pot fi foarte mulți minori — de altfel, jumătate au sub 18 ani — și foarte mulți de vârstă matură).

    Oricum, dincolo de nuanțe, esența este că tu mă criticai pentru faptul că gripa porcină ar fi diferită, ziceai tu, prin aceea că afectează persoane sănătoase. Lucru care, cred că ți-am demonstrat, e fals.

    Altminteri, îți urez, desigur, sănătate :).

  19. antit: 3 Noiembrie 2009 9:15 pm

    Gripe au fost, gripe vor mai fi ,gripe naturale si gripe contrafacute ca deh trebuie sa iasa bani grei din vaccinnurile care iasa pe piata si care de altfel sint cele care negripeaza de tot, ca ce nu da omul pentru sanatatea lui cind este manipulat cu televizorul si ziarul care sint niste arme invincibile in mina trdatorilor de Romania care s-au inmultit ca sobolani ,si s-au imbogatit peste noapte in ultimi 20 de ani,manipulind prostimea,si prin discreditarea invatamintului si a biserici ortodoxe, si instaurind anormalul ca normal ,si orice din ce iese bani si folosind tiganii in scopuri electorale ,ca astia n-au nici buletin si-i duci cu niste bani si ceva de potol,>s-a fost stabilit ca din vechea nomenclatura sa nu candideze nimeni si uite ca de 20 deani tot ei ne-au dus la sapa de lemn, si acum ne duc la groapa vai de copii nostri cind apuca pa mainile acestor jidani-tigani pe care-i aservim din cauza bunei dezinformari facuta de mass-media care este arma lor de baza DESTEPTATI-VA POPOR AMORTIT……………….

  20. bradutz: 3 Noiembrie 2009 10:14 pm

    @ antit: cum-necum, tot țiganii și evreii sunt de vină, nu? te rog sa te abții de la astfel de comentarii pe viitor, pe acest blog. Singurul motiv pentru care l-am lăsat pe ăsta a fost acela de a arăta că mai sunt și oameni ca tine. Deșteaptă tu poporul în altă parte.

  21. zvoner: 3 Noiembrie 2009 10:48 pm

    Din pacate sunt doua neadevaruri in articolul tau:
    1. Gripa porcina are o rata de mortalitate de 8 ori mai mare decat a gripei obisnuite, nicidecum una similara.
    2. Gripa porcina are o rata de raspandire mult mai mare decat cea a gripei obisnuite, tocmai din cauza lipsei raspunsului initial din partea sistemului imunitar uman. Din aceasta cauza, chiar daca dintre toate infectiile doar 0.2-0.6% duc la simptome grave (care necesita spitalizare, altfel duc la deces), acestea din urma pot fi suficient de numeroase pentru a paraliza un sistem medical intreg.

    Cand ai 6.000.000 de oameni care iti contracteaza gripa noua in mai putin de cinci luni (noi-martie), deodata ai 12.000 de cazuri grave spitalizate. Unde? Tratabile cu ce doctori? Aici e de fapt problema.

    Iata de ce se inchid scolile cu totul si se iau masuri drastice, pentru a preveni infectarea masiva pana cand e gata vaccinul.

    In rest, complet de acord in privinta isteriei.

  22. flavius terbea: 4 Noiembrie 2009 12:31 am

    Eu am avut gripa porcina! Din pacate, am facut-o la doua zile dupa ce am aterizat in Romania (locuiesc in USA) si mi-a fost frica sa merg la spitalul din Sibiu pentru ca ma bagau in carantina pana la primirea rezultatelor de la Cantacuzino. Si daca tot am avut-o am incercat (sper sa si fi reusit) sa nu o dau si la altii dar va pot zice ca este exact la fel ca o gripa “normala” si daca nu ai alte probleme de sanatate conexe nu mori din asa ceva.
    Si panica nu face bine la spirit si nici americanii nu sunt morti pe marginea drumurilor din cauza noii gripe. Pur si simplu se comporta normal si se duc la doctorul de familie (nu la sectia de boli infectioase…), stau cateva zile acasa si gata.
    Noi suntem mai speciali, normal! :(

  23. bradutz: 4 Noiembrie 2009 3:34 am

    zvoner: Nu știu de unde ai luat rata mortalității pentru gripa porcină. Și tare aș vrea să știu. Eu n-am reușit s-o găsesc nicăieri, pentru simplul fapt că deocamdată sunt prea puține date pentru a fi calculată (prea puține morți, prea puține cazuri depistate, mai ales în condițiile în care tocmai a apărut o nouă teorie care susține că în SUA ar exista cu milioane de cazuri în plus față de ce se crede). Toate documentele pe care le-am găsit (inclusiv la OMS) spun că în general vindecările sunt rapide, însă există diferențe față de gripa sezonieră în privința evoluției cazurilor grave (care sunt puține). Sigur, nu vreau să bagatelizez gripa porcină și faptul că poate evolua periculos în anumite cazuri. Însă de aici și până la exagerările de la noi e cale lungă și mă bucur că ești de acord cu asta.

    În concluzie, nu cred că este vorba de nici un neadevăr — 1) până acum, nu există date care să sugereze că gripa porcină ar fi mai ucigașă decât gripa sezonieră (decât dacă scoți de undeva sursa pentru afirmația pe care o faci); 2) probabil ți-a scăpat, dar și eu spun, chiar la începutul articolului, că gripa porcină este mai periculoasă pentru că e nouă, organismul nu se poate apăra și este foarte contagioasă.

    În rest, explicația ta pentru închiderea școlilor sună logic.

  24. hei: 4 Noiembrie 2009 7:37 am

    Bine!!!Hai sa spunem si Romania are gripa porcina.Probabil,medical o fi,dar aici este ca ar putea fi un joc politic,mai trebuie sa mai sperie si parlamentarii pe romani.Nu uita-ti romani,de alegerile smechere pe care le joaca parlamentarii,trebuie sa iasa si ei cu ceva inteligent,la iveala.Mai ales sa nu fie si o smecherie in care americaniii sa-si faca bani pe vaccinurile lor.
    Acum,cinci ani in urma era gripa aviara,Era chiar perioada cand Basescu trebuia sa fie ales,si a fost,si a castigat!!!Dar asta e prostia romaneasca!!la romani!!!bye
    bye

  25. mihaela: 4 Noiembrie 2009 4:49 pm

    nu stiu ce dracu sa mai zic dar gripa asta este mai repede o gripa de necesitate mare pt alegeri astia nu mai stiu ce dracu sa mai vb si cum sa mai sperielumea sa nu se mai uite si sa fie atenti la altceva decit la prostia asta cu gripa sa ne dea si noua astia care ne conduc si vor sa ne sperie cu aceasta gripa antidotu ca vad ca ei nu se mai imbolnavesc sau ia sa instituie carantina si sa nu lase pe nimeni sa nu iasa afara chiar in zilele de alegeri .Ia sa vedeti ca atunci nu mai este nici o gripa BASESCU SA CISTICE FII TATE BASE

  26. Radu Boncea: 5 Noiembrie 2009 12:19 am

    Corect, nu trebuie sa fim apocaliptici. Aceasta noua gripa aduce multe beneficii unora pe spuza panicii starnite.
    Dar, totusi nu trebuie subestimata gripa porcina. La o rata a mortalitatii de 2%, chiar 3-4% in randul tinerilor, daca noua gripa ar contamina la fel de multi cat o face gripa normala, atunci lucrurile ar putea sta cat se poate de apocaliptic.
    Si in asta sta nelinistea specialistilor, nu faptul ca a ucis pana acum nu stiu cati, ci rapiditatii de propagare a virusului datorita perioadei relativ mari de incubatie. Si ar mai fi un element care-l face foarte periculos, AH1N1 este puternic mutagen, ceea ce face ca antivirusii sa fie ineficienti.

  27. pax: 5 Noiembrie 2009 12:37 am

    Asta nu e un articol despre gripa porcina, ci despre *jurnalismul copy/paste* (cu exemplificare pe subiectul h1n1).
    M-a lubrifiat la piept.
    10x

  28. Nea Vasile: 6 Noiembrie 2009 3:33 am

    Despre virusi.Lume citeste ,lumea vorbeste.Ce stie lumea despre virusii sau boli incurabile nou aparute.Se zvoneste prin lume ca acesti virusi sunt fabricati in lasboratoare speciale de catre teroristi ca sa omoare cat mai multa lume.Transmiterea gripei aviare de la pasari la oamenii necesita unele mutatii genetice.Transmiterea gripei porcine deasemenea.Pai fratilor ,de unde a aparut asa ceva?Urmeaza gripa caineasca,,gripa magareasca ,gripa cabalina si asa mai departe.Nu vi se pare ca este ceva in neregula? Cei destepti incearca sa ne prosteasca cu aceste idiotenii…

  29. Nea Vasile Australia: 6 Noiembrie 2009 3:44 am

    Politica,bate-o vina.Totul este politica.Cat este de adevarat si cat este de exagerat inca nu stim .Adedvarul este ca guvernele trebuie sa mai inventeze ceva sa mai scoata ceva bani de la prosti.Nici pana in prezent nu se stie exact despre farfuriile zburatoare.Exista sau nu .De ce nu se prezinta fotografii cu extraterestri si cu farfuriile lor? Suntem dusi mereu numai cu minciuni .Ei ,puterea tin in secret .

  30. Duduveche: 10 Noiembrie 2009 12:12 pm

    Sa-l citam pe dr. V. Astarastoare, Presedintele Colegiul Medici (duminica, la Radio):

    -gripa aceasta a aparut prin recombinare transgenica a virusilor de la porc si rate, plus cel uman
    -in fiecare an, dintotdeauna apar aceste adaugiri de gene la tulpini
    -rata mortalitate gripa sezoniera (B si C), functie de tulpina e de la 2,5 la 4,5%; pina acum pt. gripa A (porcina) a fost max. 1,8%.
    -in sec. XX s-a vazut ca a instaura carantina pe granite NU impiedica propagarea virusilor (care \”n-au nevoie de pasaport\”)
    -isteria se pare ca e provocata de OMS din clipa in care UE a zis ca va reduce drastic cotizatiile din cauza Crizei
    -cine are sau a avut o gripa (indif. de tip) nu are de ce sa mai faca vaccin pt. ca este autoimunizat citeva luni.
    -de baut apa multa pt. ca mucoasele uscate sunt f. vulnerabile.
    -sunt categorii vulnerabile de persoane.
    -Streinu a fost dat afara aiurea pt. ca presa a scos cifre din context pt. senzational - el nu facea prognoze ci cita SCENARIILE cu care lucreaza OMS (cel mai grav putind ajunge la 4 milioane morti).

    Din alte surse: -pt. isteria Ucraina - cifrele sunt exagerate de Iuscenko pt. ca Ucraina este abandonata si de UE, si de SUA, si de Rusia (au nevoie urgenta de bani ca tara crapa).

  31. Sorin: 10 Noiembrie 2009 8:29 pm

    Si deci, care e adevarul?

  32. oana: 11 Noiembrie 2009 11:55 am

    Esentialul nu-l spune nimeni! Gripa porcina, cabalina sau ce o fi, cu mutatiile ei genetice cu tot, CU SE TRATEAZA? Pai, cu antivirale, desigur. Adica cu paracetamol. Fantastic!Deci, preventiv te poti vaccina, dar pentru care tulpina??? Nu-ti garanteaza nimeni ca si asa vaccinat nu poti contacta o alta tulpina de virus chiar si sezoniera. Si apropo, virusii evolueaza deci orice vaccin este din start depasit. De antibiotice nici nu poate fi vorba, deci, ne ramane paracetamolul. Teribila gripa!

  33. Duduveche: 12 Noiembrie 2009 1:04 pm

    Reactiile la virusi variaza de la om la om.
    Unii se fac bine spontan in 5 zile doar cu ceai cald si stat in casa. Altii cu imunitate paradita ajung in spital la ATI.
    Oana regret dar de 50 de ani cei vaccinati au risc cu 80% mai mic sa faca gripa (vorbesti cu unul care face vaccinul). Deci in general e bine sa ne vaccinam. Dar sunt mai multe conditii: sa nu ai deja o boala virala in incubatie, sa nu fii alergic, etc etc. Pe de alta parte majoritatea infectiilor (numite de romani “raceli”) sunt viralo-bacteriene.

  34. Duduveche: 12 Noiembrie 2009 1:05 pm

    SORIN - Adevarul este ca in acest an problema gripei A este o problema de massmedia, nu de boala. Massmedia uneori ajuta, dar alteori face f. mult rau.

  35. Duduveche: 12 Noiembrie 2009 1:06 pm

    ERATA - Oana mai sus voiam sa zis ca imi fac vaccinul, nu ca fabric vaccinul :-D.

  36. Sorin: 12 Noiembrie 2009 5:19 pm

    Dudaveche - Scurt, concis, ADEVARAT.

  37. Duduveche: 16 Noiembrie 2009 11:46 am

    Ieri la radio: in RO avem in clipa de fata 20.000 pneumonii si 20.000 alte infectii respiratorii diverse. Deci unde-i epidemia de gripa A?

  38. Dan: 9 Ianuarie 2010 12:01 am

    că gripa obișnuită provoacă și ea cazuri letale din când în când. Că nu e nimic ieșit din comun și că asta nu înseamnă că gripa porcină e mai ucigașă ca alte gripe.
    ===========================

    Nu exista gripa obisnuite, ci poate gripe obisnuite, ca e mai multe (vorba lui Bula). In cazul in care ai observat vorbim aici de un singur virus care provoaca decese pe banda rulanda (cam 9 pe zi in momentul de fata) si in majoritate tineri (20-40 de ani), perfect sanatosi.

    Gripa asta are o chestie foarte haioasa, pe care nu o au celelalte gripe: blocheaza robinetul sistemului imunitar in asa fel incat organismul este ucis de propria-i armata care ar fi trebuit sa-l apere. In cazul tinerilor sistemul imunitar reactioneaza violent, in timp ce batranii au un sistem imunitar paradit si virusul nu poate stoarce mare lucru.

    Singurul virus care mai face asa ceva e SARS, insa din fericire SARS nu se raspandeste atat de repede ca AH1N1. Singurul virus care a mai facut asa ceva e tot AH1N1, cu 93 de ani in urma, intre 1918 si 1920. Din fericire varianta 2009 nu e atat de perfectionata incat sa secere 50.000.000, dar in decurs de doi ani va secera o multime de vieti.

Lasa un comentariu




*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-Spam Image

  • Arhiva

  • Categorii