Plagiatul “se poate intampla oricui” (???)
Chiar nu cred. Nu cred ca Cristi Pantazi, redactorul-sef al HotNews, a declarat asa ceva. Potrivit Evenimentului zilei, Andreea Pora nu s-a despartit de HotNews din cauza ca a fost prinsa ca a plagiat, ci pentru ca n-a iesit un proiect jurnalistic special la care colabora cu site-ul de stiri. Ia uite ce scrie EVZ:
Cristian Pantazi a mai spus că „plagiatul“ a fost un incident „regretabil, minor“ şi că „nu-i acordă foarte mare atenţie. I se poate întâmpla oricui“.
Si ar mai fi spus Cristi acolo ca nu plagiatul a constituit principalul motiv de despartire, care ar fi fost “amiabila”. Si cica Andreea Pora a lasat sa se inteleaga ca ar exista o incompatibilitate de viziune.
Pe cuvantul meu daca inteleg. HotNews se pozitioneaza drept o publicatie premium, dar considera una dintre cele mai grave crime jurnalistice drept lucruri minore, care se pot intampla oricui. Chiar nu cred ca Cristi Pantazi a putut spune asa ceva. Te-ai astepta de la o publicatie cu pretentii sa condamne asemenea practici si sa-si ceara scuze, cum a facut nu demult, cu onoare, publicatia clujeana citynews.ro.
>> a mai scris pe subiect Victor Ciutacu..
Related posts:
- HotNews: Andreea Pora, data afara pentru plagiat
- Ce se intampla cu staff-ul de la BBC
- Se intampla ceva ciudat la Sibiu
- Jurnalism guvernamental
- Comanescu: HotNews are actionar milionar
Dacă ai chef, poţi să faci un comentariu sau să te abonezi la flux ca să primeşti viitoarele postări în feed reader.















Cred ca asemenea porcarii apar si pentru ca scoala noastra nu te invata ce si cum. Uite cum e in Anglia: intai ti se explica ce e plagiatul, cum sa il eviti si toate chestiile teoretice. Dupaia dai un test prin care te verifici singur daca ai inteles corect. Formele de plagiat sunt mult mai complexe/subtile decat ceea ce se intelege de obicei la noi. Daca ai lasat cateva cuvinte in afara glilimelelor, tot japca se cheama.
Anyway, dupa toate astea mai e si un soft nou, TurnItInUk, prin care toate lucrarile academice predate sunt confruntate cu arhivele online existente dupa care ti se elibereaza un certificat digital. Devine practic imposibil sa mai trisezi.
@ Nea Caisa: exista multe modalitati de a sesiza un plagiat. prietenul google, de pilda, e foarte util. mai sunt site-uri utile gen plagiarism.org. la noi exista un site care pune in discutie practica plagiatului in privinta design-ului site-urilor, plagiat.ro (din pacate, neactualizat cam de multisor).
in alta ordine de idei, Cristi Pantazi e un jurnalist foarte bun, absolvent de jurnalism (asta nu e o conditie ca sa fii jurnalist bun, dar macar studentii au cursuri de etica la facultate), deci ar trebui sa stie cum e cu plagiatul. de altfel, eu nu cred ca el a vrut sa spuna chiar ce a iesit. nu pot sa cred ca pantazi considera plagiatul o chestie minora, care se poate intampla oricui. probabil ideea era mai ampla si, scoasa din context, a iesit exprimarea asta nefericita.
Bradut, stii foarte bine ca nu consider plagiatul o problema minora. Era suficient sa-mi dai un email si-ti explicam exact cum stau lucrurile in acest caz. Cit despre citatele din Evz, e suficient sa te uiti la functia care-mi este atribuita in articol ca sa-ti faci o parere… Am declarat in convorbirea cu redactorul Evz ca ce s-a intimplat a fost o problema minora fata de plusurile pe care, totusi, Andreea Pora ni le-a adus. Repet: plagiatul e o chestiune grava.
Cum mama naibii se face ca toata discutia asta se tot repeta pe anumite bloguri, in contextul in care tot mai multe media serioase ne citeaza la greu, pe materiale proprii (Reuters: http://www.reuters.com/article/lifestyleMolt/idUSL2626856820080626, http://www.reuters.com/article/rbssUtilitiesElectric/idUSL2711487120080627?pageNumber=2&virtualBrandChannel=0&sp=true, Forbes: http://www.forbes.com/afxnewslimited/feeds/afx/2007/12/05/afx4406366.html etc)? M-am saturat, sincer, sa tot aud la nesfirsit aceeasi poezie, dat fiind ca HotNews.ro e copiat la greu de toate televiziunile si radiourile din Bucuresti, cu citarea sursei din an in Paste. Vrei sa-ti dau zeci de exemple in care crainicii citesc stirile Hotnews direct de pe laptop, anuntind breaking news-uri sau mai stiu eu ce stiri le plac lor? Nu stau sa fac politia presei, dar, va rog mult: nu mai aruncati cu noroi intr-un loc unde lucreaza oameni de le sar capacele, un loc dezirabil de altfel pentru multi dintre voi. Si, repet: era suficient sa-mi dai un email in care sa-mi ceri explicatii. Le aveai imediat, cu tot cu amanunte.
Multumesc,
Cristi Pantazi
PS: Sintem abonati la Mediafax, Newsin, Rompres, Associated Press. Niciodata nu am preluat informatii/foto de la ei fara sa citam sursa. La fel si cu citarea celorlalte surse din presa, fie ea romana sau straina. Gasesti pe HN linkuri la fiecare sursa folosita. Cred ca e suficient, nu?
C. Pantazi
acum jumatate de an, cand furati fluxul, nu erai abonati mediafax. eu te-as sfatuit sa verifici bine de tot daca acum sunteti.
@ Cristian Pantazi: Eu nu ma numar printre cei care arunca noroi in HotNews, iar tu stii foarte bine asta. Eu am sesizat un articol din EVZ si am scris ca mi se pare incredibil ca tu sa declari asa ceva. Oricum, chiar si sa spui ca e o problema “minora” in comparatie cu altceva e o greseala si de acolo ti se si trage. Plagiatul nu poate fi o problema minora nici macar in comparatie cu ceva, cu orice. E o problema foarte mare in presa noastra, pentru ca sunt atatia oameni care au impresia ca e ok sa copieze fara jena fara sa mentioneze sursa, iar asta dauneaza calitatii si credibilitatii. Inteleg ca ai vrut sa fii elegant fata de Andreea Pora, dar sa nu condamni plagiatul din toate puterile e o greseala mare. Sigur ca intr-o institutie mare ca HotNews apar inevitabil si greseli. Sigur ca asemenea lucruri se intampla rar la voi. Dar cand se intampla, trebuie tratate chirurgical, tocmai ca sa nu afecteze credibilitatea institutiei. Repet, ce s-a intamplat nu poate fi o problema minora nici macar in comparatie cu plusurile pe care vi le-a adus Andreea Pora. Ar fi trebuit sa scrieti un articol in care sa explicati ce s-a intamplat si sa va cereti scuze. Asta e procedura standard la toate marile publicatii. Altfel, felicitari pentru treaba foarte buna pe care o faceti.
M-au plagiat! Un fleac
. PS Ma refer la Evz care nu a dat sursa care a anuntat despartirea Porei de Hotnews si unul din motive. Daca ar f prima oara….Vorba lui Cristian: nu-i asa grav
.
zoso, esti tot mai obositor cu obsesia asta cu hotnews. am inteles, te oftica si te si ajuta sa bagi “hotnews” prin articole, ca indexeaza google mai frumos. dar lasa-ne.
esti atat de pornit incat dai tot mai multe gherle. cel mai recent exemplu e cel in care i-ai acuzat c-au furat poze cu cohen. ai sters postarea, probabil ti-a demonstrat cineva ca gresesti, dar a ramas indexata in rss. desi frumos si moral e ca, atunci sa gresesti, sa zici “am gresit”, nu sa stergi si sa te faci ca n-a existat.
si nu vorbi de furtisaguri. tu cam cate drepturi de autor ai platit sa folosesti pozele din postarile de mai jos?
http://www.zoso.ro/2008/09/politistii-nu-se-vor-schimba-singuri.html
http://www.zoso.ro/2008/09/bye-bye-paul-newman.html
http://www.zoso.ro/2008/09/pr0n-de-proasta-calitate.html
http://www.zoso.ro/2008/09/un-film-pe-care-ni-l-dorim.html
http://www.zoso.ro/2008/09/beauty.html
daca ai sa te uiti atent la detaliile pozelor luate din albumele de le flickr, toate sunt marcate “all rights reserved”.
acea insemnare am sters-o la rugamintea cuiva.
apoi, eu nu fur pozele pentru a le pune la mine pe site, eu iau thumbnailul cu link catre poza originala. eu nu modific si rescriu informatia, ci doar pun link catre ea.
ps: m-am interesat, hotnews srl are contract cu mediafax din februarie anul curent. lucru absolut normal, pentru ca tot in perioada aia mediafax a schimbat sistemul de acces la flux si a devenit mai greu pentru baietii de la hotnews sa il acceseze. si a trebuit sa il cumpere.
zoso, pozele acelea nu ai voie sa le ei fara acordul proprietarului. nicicum si sub nicio forma.
ca sa vezi care e diferenta, poza de la postarea http://www.zoso.ro/2008/09/schimbarea-la-fata-a-softurilor.html poate fi folosita de oricine mentioneaza sursa. sau, cum ai facut tu, pune poza cu link direct catre original. pentru ca in dreptul ei scrie “some rights reserved”, iarlinkul te trimite aici http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en
iar hotnewsul are contract cu mediafax din februarie pentru ca atunci si-a facut mediafax-ul oferta pentru presa online. pana atunci mediafax nu vindea deloc catre online.
vezi, n-ai surse bune, ai doar presupuneri. presupunerea e mama tuturor greselilor, you know.
p.s. lasa fasoanele astea cu “acea insemnare am sters-o la rugamintea cuiva”. e bullshit. ai sters-o pentru ca era minciuna.
*iei
ai dreptate.
cotidianul punea fluxul mediafax online de fraieri, iar hotnews il fura prin bety blagu de dragul de a-l avea, ca nu faceau nimic cu el.
nu inteleg. ce legatura are cotidianul cu mediafax? ei nu pun flux de la newsin?
stiu ca nu ai inteles si nu e de mirare. dar discutia va continua dupa ce stiu cu cine stau de vorba.
Cînd pui o poză online undeva, dacă nu e ta, trebuie să spui undeva în text sursa. Link, nelink, tot ar trebui să zici. Sigur, toleranţa e mai mare cînd poza apare pe bloguri, dar prin gesturi mici se creează schimbarea.
Cristi, fără supărare, dar chiar a fost riscant să zici că a fost o problemă minoră dar ştiu că tu ai nişte principii şi poate a fost o scăpare, la mînie. Oricum, Andreea Pora apare la Realitatea iarăşi, deci nu există principii etice în presa română.